Mind a vásárlás mind a bankolás sokat egyszerűsödött, az elmúlt néhány évben. A fejlesztések során kényelmesen, és gyorsan intézhetjük pénzügyeink minden különösebb időpazarló tevékenység nélkül akár egy mobiltelefonról. A digitális megoldások olcsók, könnyen kezelhetők és egyre népszerűbbek a lakosság körében. Lássuk, mi is az, ami könnyíti életünket, hogyan működnek ezek a rendszerek, mire érdemes figyelni használatukkor.

Okostelefonnal szinte mindent

Telefonunk egyre szélesebb körben használjuk vásárláskor és banki ügyintézéshez is.  Okoskészüléken keresztül rendelhetünk, a rendelést kifizethetjük, utalhatunk, fizethetünk a kasszánál és megfelelő alkalmazás segítségével akár ellenőrízhetjük is kategóriákként a költéseink. Így ráláthatunk arra is, mennyit költöttünk az adott hónapban élelmiszerre, műszaki cikkekre, szórakozásra, ami segítség lehet a tervezésben. 
A különböző alkalmazások segítségével a cél kitűzésétől a megvalósításig  minden lépés könnyen megoldható. Ha valakinek például szüksége van pl. egy új mosógépre, vagy bútorra, vagy bármi más fogyasztási cikkre, az összes szükséges dolog rendelkezésére áll egy jó okostelefonban. 
Az okostelefonunk szinte mindenre használható:

  • Böngésző, vagy applikáció segítségével megkereshetjük a  legjobb ajánlatot, így pénzt és időt spórolunk
  • Megrendelhetjük a kívánt terméket.
  • A rendelés értékét azonnal kiegyenlíthetjük, akár úgy is, hogy nincs kéznél a bankkártya. (PayPal, stb.)
  • Ha a rendelkezésre állónál több pénzre van szükségünk, online hiteligénylés is intézhető telefonon.
  • Ha boltban szeretnénk átvenni a terméket, úgy a készülék navigációként használható akár autót, akár tömegközlekedést választunk.
  • A rendelések nyomon követhetők.
  • Ha ügyfélkártyával rendelkezünk,a kártyákat digitális formában rögzíthetjük a telefonon, így nem kell állandóan magunknál hordani őket.

Könnyű kezelhetőség

Az online bankolás ma már pofonegyszerű, mivel a legtöbb szolgáltató biztosít megfelelő, telefonra letölthető banki alkalmazást. Ezek nem csak praktikusak, de pénztárcabarát megoldások is, mivel akár SMS díj nélkül is intézhetjük pénzügyeink. Mivel a pénzintézetek is tudják, hogy ez a jövő bankolása, így folyamatosan fejlesztik a rendszereket, egyszerűsítik a felhasználói felületet, amelyek így egyre könnyebben áttekinthetők. Tranzakció indítása után kettős hitelesítéssel hagyhatjuk azt jóvá: ez a gyakorlatban úgy működik, hogy a telefonunkra kapunk egy “push” üzenetet (SMS-ben, vagy applikáción keresztül), és az abban szereplő kóddal erősíthető meg a tranzakció, ami egy percnél többet nem vesz igénybe.
Bár az applikációk használata nagyon hasznos, mégis előfordul, hogy bizonyos szolgáltatásokat csak asztali gépre telepített program segítségével intézhetünk otthonról. Ilyen lehet pl. a rendszeres megbízások módosítása.

Biztonság

Mind a telefongyártók, mind a bankok nagy hangsúlyt fektetnek adataink biztonságára. A telefonok esetében a hagyományos PIN-kód és képernyőzár használat mellett az újabb fejlesztések, az ujjlenyomat-, és arcfelismerés nemcsak készülékünket védi, de alkalmas pl. egy banki tranzakció jóváhagyásának biztonságában is segíteni. A többlépcsős hitelesítési rendszer - ami egyébként egy készüléken belül megvalósítható -  megfelelő biztonságot nyújt adataink védelmére, és a vásárlás biztonságára. Az “Erős ügyfél-hitelesítés” (PSD2) ráadásul ez évtől kötelező is minden online tranzakció esetén. 

Néhány dologra ezzel kapcsolatban érdemes odafigyelni:

  • Soha ne adjunk meg személyes adatokat, jelszavakat telefonon, e-mailen, sms-ben ismeretleneknek, még akkor se, ha egy bank alkalmazottjaként mutatkoznak be! És főleg ne telepítsünk ismeretlen forrású programokat gépünkre!
  • Adataink kezeljük diszkréten, hogy azokhoz külső szemlélő, kamera ne férhessen hozzá. (Különösen igaz ez pl a bankkártya hátoldalán lévő CVC kódra!)
  • Gyanús, kétséges, igénytelen weboldalakon keresztül lehetőleg ne rendeljünk, de semmiképpen ne indítsunk fizetést, sok pénzünk bánhatja.
  • Állítsuk be a limiteket! Egy banki applikáción keresztül ez fél perces munka, és bármikor megváltoztatható. A megfelelő vásárlási, és átutalási limit védelmet nyújt a számláknak.
  • Lehetőleg olyan bankkártyát (akár virtuálisat) használjunk, ami viszonylag kisebb keret van. Ezeket bármikor könnyen feltölthetjük, ha szükségünk van rá.

A legnagyobb “veszélyt” mégis leginkább az elveszett, ellopott, vagy működésképtelen mobiltelefonok jelentik. Ezért nagyon fontos, hogy bankoláshoz használt mobilunkat maximális védelemmel lássuk el, amelyek a következők lehetnek:

  • PIN-kódos védelem (nem csak a SIM-kártya, hanem a készülék esetében is)
  • Telefonzár
  • Ujjlenyomat felismerés
  • Retina szkenner
  • Arcfelismerés
  • Hangfelismerés

Ezeken felül érdemes olyan programot telepíteni amellyel megtalálható az elvesztett telefon. Szerencsés esetben (pl. ha kirándulásnál elhagytuk) bekapcsolt állapotban ugyanis megtalálhatjuk a készüléket, igaz a tolvajok ellen ez valószínűleg nem véd.
Az is nagyon fontos, hogy tönkrement telefonunk ne dobjuk ki egyszerűen! Sokan nem gondolnak arra, hogy a rafinált adathalász bűnözők sokszor a szemétből szerzik meg fontos adataink. A látszólag működésképtelen telefonok memória egysége ugyanis néhány műszaki eszközzel kiolvasható, amiből értékes felhasználói adatokat nyerhetnek ki az arra nem jogosult személyek. A fontos adatokat tartalmazó döglött telefont inkább dobjuk kemencébe (akku nélkül), vagy ássuk el a kertünkben, de sose dobjuk ki a szeméttel! Természetesen az is megoldás, ha az adattároló egységeket kiszereljük, bár ez egyre macerásabb megoldás.

NFC: fizetés a kasszánál telefonnal

A legegyszerűbb megoldás vásárláskor, hiszen nem szükséges a bankkártyát magunknál hordani, a telefon pedig kéznél van. Amennyiben telefonunk támogatja az NFC technológiát, úgy egy Google pay, vagy Apple pay regisztrációt követően a megfelelő bankkártya adatainak megadása után telefonunk terminálhoz érintésével fizethetünk is a pénztárnál. Előfordulhat, hogy hagyományos bankkártyánk nem fogadja el valamelyik rendszer. Ez esetben érdemes egy virtuális bankkártya létrehozása, amely lehetséges többek között a Revolut, vagy Simple alkalmazásokkal.

Mobillal végezhető banki műveletek

Telefonunkat a bolti és online fizetés mellett banki műveletek elvégzésére is használhatjuk. A telepített programokon keresztül

  • Indíthatunk egyszeri utalást
  • Csekket fizethetünk be
  • Közüzemi számlákat egyenlíthetünk ki
  • Pénzt köthetünk le
  • Vásárolhatunk befektetési jegyeket, részvényt, kriptovalutát, stb.
  • Limiteket módosíthatunk
  • Egyenleget ellenőrizhetünk
  • Tranzakciókat áttekinthetjük, rendszerezhetjük
  • Új virtuális bankkártyát hozhatunk létre (pl külföldről történő online vásárláshoz)
  • Akár személyi kölcsönt is igényelhetünk.

Mivel a szolgáltatások egyre szélesebb körben elérhetők, ezért a legritkább esetben kell a bankfiókot meglátogatni. Ez gyakorlatilag leredukálódik a szerződések aláírására, vagy néhány speciális kérésre. 

Olcsóbb mint a  bankfiók

Online bankolni nemcsak kényelmes, de olcsóbb is a hagyományos banki ügyintézésnél, mivel a bankfiókokban történő tranzakciók után jóval magasabb díjat számolnak fel a pénzintézetek. Az egyik legnagyobb banknál a bankfiókban indított átutalás díjának alsó határa 304 és 943 forint között mozog számlacsomagtól függően, miközben online utalásnál 151 forint is elég lehet. Ez bár nem tűnik nagy összegnek, sok tételnél, több ezer forintos többletköltséget is jelent. Természetesen van ennél olcsóbb megoldás is, és érdemes is utánajárni a legkedvezőbb ajánlatoknak, mivel akár ingyenessé is tehetjük a rendszeres átutalásokat. 
A legújabb pénzpiaci startup cégek, mint a Revolut vagy a Wise (korábban Transferwise) szolgáltatásaiban pl. megtalálhatók az ingyenes átutalási lehetőségek. Ezeket a számlákat akár ingyen is feltölthetjük, és mivel a feltöltési igény vásárlásként jelenik meg a terhelendő bankszámlán, és így nem számít fel tranzakciós költséget. Természetesen ez nem minden szolgáltatás esetében elérhető így igénylés esetén érdemes utánanézni a pontos részleteknek.