Bonyolult számlaszámok helyett márciustól már egy egyszerű másodlagos azonosító, például telefonszám megadásával is lehetővé vált az utalás. Nem csak egyszerűbb, de sokkal gyorsabb is lett az utalás. Legnagyobb előnye: minden hazai banknak kötelező a bevezetése.

Miről is van szó pontosan?

A Magyar Nemzeti Bank már 2017 elején döntött arról, hogy változtatni kell az utalások jelenlegi módszerén. A célja az volt, hogy a készpénzes fizetéssel vetekedő gyorsaságú, egyszerűen használható fizetési megoldást nyújtsanak a vásárlóknak és az eladóknak is. Emellett cél volt, hogy növeljék a tranzakciószámokat is, ezáltal pedig a bankok fejlesztésekbe fektetett milliárdjai is megtérülhetnek. Ez az innováció remélhetőleg további újításoknak is jó alapot nyújthat, ugyanis minden banknak kötelező ezt használni, nincsenek további verziók, más beállítások stb., minden egységes.

A hagyományos infrastruktúrák elavultak, lassúak voltak, így nem tudták tartani a lépést a fogyasztói elvárások gyors növekedésével. A készpénzes fizetés még mindig a leggyakrabban használt fizetési megoldás, ám egyre nagyobb teret kap az elektronikus fizetés, utalás is. Az átutalásos fizetési modell lassú és összetett adatfeldolgozási folyamatokra épült, így sokáig tartott, míg egy-egy bank tranzakciója sikeresen lezárult, vagyis az összeget elutalták az adott számlára. Éppen ezért kellett kialakítani egy gyorsabb és egyszerűbb megoldást, ami az “azonnali fizetési rendszer”. A szolgáltatás március 2-tól érhető el.

Az azonnali fizetés feltételei 

Az azonnali átutalásnak nincs sok feltétele, pénzügyi oldalról csupán annyi, hogy

  • a fizetés elektronikus úton legyen elindítva
  • az összege nem haladhatja meg a 10 millió forintot
  • illetve egyedi belföldi átutalás legyen. 

Az átutalás eddig 4 órát vett igénybe, ez most 4 másodperc alatt fut végbe, nem korlátozza sem ünnepnap, sem hétvége, vagyis 0-24 órás a szolgáltatás.

Ezzel a kevés feltétellel egy kényelmes átutalási módszert használhatunk.

Érdemes észben tartani, hogy ha maga az utalás max 20 másodpercen belül nem teljesül valamilyen probléma miatt, akkor azt automatikusan elutasítja a rendszer, vagyis sikertelen utalásnak tekinthető. A sikeres és a sikertelen tranzakcióról is kapunk valamilyen formában értesítést. 

Ezzel a megoldással egymással versenyeznek a nyílt, átlátható és átjárható piaci megoldások és szolgáltatások, vagyis így könnyen összehasonlíthatóak lettek.

Természetesen, ha valaki továbbra is egy későbbi időpontban szeretné csak elutalni a kívánt összeget, akkor erre most is van lehetősége, csupán annyi a teendője, hogy ezt az utalási felületen jelzi.

A szolgáltatás nem jár plusz költséggel, március 2-tól egyszerűen ezzel a módszerrel utalnak a bankok.

Maga a szolgáltatás automatikus, a legtöbb banknál nem kell külön sehol sem beállítani, vagy kérvényezni. Vannak azonban bizonyos bankok, ahol egy mezőt mégis be kell pipálni, hogy használni lehessen az azonnali utalást.

Azonnali fizetési rendszer jelölése

Ha valaki 10 millió forint felett szeretne utalni, azt is megteheti az azonnali utalással, csak annyi a teendője, hogy több utalásra bontja az összeget. Vagyis 27 millió forint esetében két darab 10 millió alatti utalást és egy darab maradék összegbeli utalást küld el. Minden egyes utalás külön utalásnak számít és számtalanszor megismételhető.

Másodlagos azonosítók használata az azonnali utalás során

Másodlagos számlaazonosítók feladata, hogy kiváltsák a számlaszámot, ezzel kényelmesebbé téve a tranzakciót.

Ezek az alábbiak lehetnek:

  • telefonszám
  • email
  • adóazonosító jel (magánszemélyek)
  • adószám (vállalkozásoknál)

A másodlagos számlaazonosítókat regisztrálni kell a bankoknál. Nem elég, ha valamilyen banki ügylet kapcsán korábban már megadtuk például a telefonszámunkat, az így még nem lesz másodlagos azonosító. Sok banknál online is meg lehet adni az azonosítót, de személyesen a bankfiókban garantáltan mindenhol. Ezt a beállított azonosítót évente ellenőrzik a bankok, méghozzá olyan formában, hogy rákérdeznek továbbra is szeretnénk-e ezt használni, vagy változtatnánk rajta.

Kivételek, amikor nem használható az azonnali utalás

A vállalati és az állami úgynevezett kötegelt, illetve csoportos utalásokra egyelőre nem vonatkozik az azonnali utalás, de a magánszemélyek által indított csoportos utalásokra igen. A vállalati csoportos utalásokat szeptember elejére tervezik bevezetni.

Az elküldött pénzösszeg azonnal felhasználható, viszont ha az valamilyen speciális számlára (pl. hitelkártyaszámlára) vagy devizaszámlára érkezik, az még most is több időbe telik.

Figyelemben kell venni az is, hogy az 5 másodperceses szabály csak a jóváírásokra vonatkozik, vagyis az SMS értesítés ennél később fog megérkezni.

Egyelőre csak az utalásoknál használható ez a megoldás, de ha a piaci szereplők továbbra is fejlesztik, akkor a bolti vagy az internetes vásárlásnál is használható lesz ez a gyors és kényelmes megoldás.

Az előnyök mellett vannak kockázatok is

A gyors utalás fokozott figyelmet igényel, ugyanis a bankoknak már nincs idejük a tranzakciókat megállítani, ha az ügyfél által elrontott tranzakciót, vagy ha valaki megtévesztés áldozata lett. Ez a megoldás sajnos a csalóknak is egy új eszközt nyújt, ezért alaposan le kell ellenőrizni a beérkező fizetési kérelmeket.

Mire kell figyelni az azonnali átutalás fizetés során

Vannak bizonyos esetek, amikor figyelnünk kell az azonnali fizetésekkel kapcsolatban, melyek az egyes bankoknál a következők lehetnek:

MKB Bank

Átutalások

  • Utaláskor a “Kedvezményezett neve” mezőbe nem a kedvezményezett nevét kell beírni, hanem a másodlagos azonosítót, ugyanakkor a számlaszám helyén is ugyanezt kell feltüntetni.
  • Ha a jóváírás devizaszámlára érkezik, és Ön a kedvezményezettje, akkor megeshet, hogy a MobilBANKár szolgáltatás által kézbesített üzenetben tévesen lesz feltüntetve a devizanem. A tényleges jóváírás természetesen a helyes devizanemben történik meg, csak az SMS szolgáltatásban lehet rosszul feltüntetve.
  • Az EFER (Elektronikus Fizetési és Elszámolás Rendszer) átutalások továbbra is a napközbeni átutalási rendszer feltételei szerint teljesülnek
  • A NAV EBÜK (Elektronikus Banki Üzenetkezelő) átutalások továbbra is a napközbeni átutalási rendszer feltételei szerint teljesülnek
  • A sárga csekkek befizetését továbbra is átutalási megbízásként kell rögzíteni, ugyanis a rendszer ezt még nem képes kezelni
  • Ha a NetBANKár szolgáltatásban ha az ügyfél - tévesen - értéknaposan nyújtotta be, vagyis a következő terhelési napra, akkor a Bank azokat azonnal teljesíti, amennyiben az átutalás a másodlagos számlaazonosítóra lett indítva

Másodlagos számlaazonosítók kezelése

  • Lakossági ügyfelek számára biztosítja a számlaazonosítók kezelését - megadását és törlését - a NetBANKár szolgáltatások keresztül

OTP Bank

Átutalások

  • Amennyiben rossz helyre utalt, van lehetőség a visszahívásra (bankfiókban, telefonon vagy az internetbankban), azt visszautalják a küldő bankszámlájára, de az ellenoldali félnek is jóvá kell hagynia az utalást.
  • Nem teljesül azonnal az Electra Terminálon kezdeményezett postai kifizetési utalványok, a telefonos ügyfélszolgálaton, illetve a bankfiókban indított utalások.
  • Számlákat is fizethet ilyen módon, amennyiben a szolgáltató lehetővé teszi a banki átutalást

Másodlagos számlaazonosítók használata

  • Egy számlához több másodlagos azonosítót is meg lehet adni, viszont egy azonosító csak egy számlához tartozhat, hogy beazonosítható legyen a számla.
  • Ha több számlához is megadta az azonosítót, akkor csak a később regisztrált számlához fog tartozni.
  • Az email és a telefonszám  lehet a számlatulajdonosé, egy számlakezelőé, vagy egy harmadik félé is. Viszont ha valaki adószámot, vagy adóazonosító jelet adna meg, akkor az csak a számlatulajdonosé lehet.
  • Ha nincs regisztrálva az a másodlagos azonosító, amire utalna, akkor az utalás sikertelen lesz.

Az azonnali fizetési rendszer jövője

Magyarország ezzel a lépésével (bár már így is 7 hónapot késett az eredeti ütemtervhez képest) globálisan is az élmezőnyben szerepel. Ráadásul ha más országok bankjai is szeretnének csatlakozni, ezt nyugodtan megtehetik. Szinte az összes banknál gördülékeny volt az indulás, akiknél problémák léptek fel, már ők is javították, így kényelmesen használható a szolgáltatás.

Gyors, kényelmes fizetési rendszer, mely további innovációk kapuját nyitotta meg.