Karácsony közeledtével megnövekszik a vásárlások forgalma. Ebben az időszakban vesszük meg a legtöbb ajándéknak szánt műszaki cikket, kisebb-nagyobb ajándéktárgyat, de akár szállást, wellness szolgáltatást vagy repülőjegyet is foglalunk ilyenkor. Ezeknek egyre nagyobb részét ma már az interneten keresztül rendeljük meg. Az online vásárlás kényelmes és biztonságos, de ez esetben is érdemes odafigyelni több olyan tényezőre, amelyek segítségünkre lehetnek abban, hogy a legjobb döntést hozzuk meg vásárlásainkkal kapcsolatban. Cikkünkben megnézzük, melyek azok a kérdések, amelyekre leginkább érdemes odafigyelnünk interneten keresztül történő vásárláskor, illetve adunk néhány hasznos tippet ezekkel kapcsolatban.
Biztonság
Megszoktuk, hogy ha bemegyünk egy boltba, nem kell semmitől tartanunk. Ismerjük az előadót, az áru kiválasztása után a kasszánál készpénzben, vagy kártyával (esetleg telefonnal) fizetünk, és már visszük is haza, amit megvettünk. Ha neten keresztül vásárolunk, akkor ez másként működik. Most nézzük meg, mely területeken mire figyeljünk oda, hogy a lehető legbiztonságosabban vásároljunk.
Eladó kiválasztása
Mint ahogy a mindennapi életben, úgy a világhálón is több módon vásárolhatunk: bolttól és magánszemélytől egyaránt. Mind belföldi, mind külföldi kínálatban elérhető mindkét formula. Amennyiben boltból, webáruházból vásárolunk, a következő dolgokat nézzük meg elsősorban, főleg ha külföldről rendelünk:
- Mennyire informatív a weboldal. Van ellenőrizhető elérhetőség, a terméket részletesen mutatják be.
- Visszajelzések. Nem csak az adott weboldalon: érdemes egyéb fórumokon is utána olvasni.
- Weboldal szerkesztettsége: ha az oldal töredezett, nem nyílik meg olvashatóan a böngésződben, nem odaillő reklámok jelennek meg az oldalon, kattintasz egy hivatkozásra, de nincs információ, erőteljes a gyanú, hogy ez nem komoly oldal. Csak a pénzed és az adataid veszítheted vele. Egy magára valamit is adó cég, de akár egyéni vállalkozó is igyekszik olyan oldalt készíteni, ami egyértelmű, informatív, és átláthatóan van megszerkesztve.
- Szállítási feltételek: sokat elárul a cégről, milyen módon juthatsz az áruhoz. Külföldről nem minden esetben van szállítás Magyarországra, ezt rendelés előtt mindenképpen érdemes ellenőrizni.
Vannak olyan weboldalak ( pl. Ebay, Vatera), amelyek online piactérként működnek. Ezek nem saját terméket árulnak, hanem az itt regisztrált kereskedők és magánszemélyek új vagy használt termékeit hirdetik. Amennyiben ilyen felületen rendelünk, a következő dolgokra figyeljünk oda.
- Eladó értékelése a korábbi visszajelzések alapján. Minél több pozitív visszaigazolással és minél több eladással rendelkezik, annál valószínűbb, hogy jól járunk, ha tőle vásárolunk.
- Nézzük meg alaposan az áru leírását! Sokszor a kezdőképek becsaphatnak, miközben az ár kecsegtető. Pl. míg a hirdetésben egy egész gépet látunk, addig az eladó csak egy kisebb alkatrészt hirdet.
- Garanciális feltételek. Ezeken az oldalakon nem minden eladó vállal garanciát, főleg nem a használt termékekre.
- Szállítási feltételek.
Fizetési biztonság
Pénzünket szeretjük biztonságban tudni. Mikor webes felületen vásárolunk, 3 alapvető módon fizethetünk. Webshopok esetében leggyakoribb a bankkártyával történő fizetés, de fizethetünk banki átutalással és bizonyos esetekben akár az áru átvételekor készpénzben, vagy bankkártyával is. Fizetési szempontból a készpénzes és átutalásos fizetés teljesen biztonságos, viszont utóbbi esetben az átutalás plusz költséget jelent számunkra, ezért ritkábban választjuk ezt a lehetőséget.
- Bankkártyás fizetésnél a következő dolgokra érdemes odafigyelni:
- Csak biztonságosnak ítélt weboldalról indítsunk fizetést.
- Ellenőrizzük, a fizetési felület valódiságát. Ezek a felületek a bankkártyán szereplő adatokon (név, bank neve, kártyaszám, CVC/CVV kód) felül semmi más adatot nem kérnek. E-mailben, táblázatban, egyéb módon semmilyen adatot ne osszunk meg,
- Használjunk lehetőleg külön az online vásárlásra fenntartott kártyát, amely nem fér hozzá az összes pénzünkhöz. Ha rendszeresen vásárolsz külföldi weboldalon keresztül, érdemes a Revolut, Transferwise, és hasonló kártyákat használni, vagy PayPal rendszeren keresztül fizetni. Ezek sok esetben gazdaságosabbak és biztonságosabbak, mint hagyományos, bankok által kibocsátott kártyák általi vásárlás.
- Választhatunk olyan fizetési módot, amelyik csak akkor fizeti ki a kereskedőnek az áru értékét, ha megtörtént az áru átvétele, illetve reklamáció esetén visszautalja az összeget. (ilyen pl. a PayPal)
- Számítógépünk, telefonunk lehetőség szerint ne jegyezze meg a fizetéshez kapcsolódó belépési kódokat. Ugyanez igaz, ha olyan oldalról, vagy alkalmazásból jelentkezünk be, amelyik megjegyzi bankkártya adatainkat. Ilyen esetekben érdemes olyan e-mail címmel regisztrálni, amit csak ilyen célokra használunk, máshol ezt nem adjuk meg, és levelezést se folytatunk róla.
- Gondoljunk mindig arra, hogy egy esetleges reklamáció, vagy hibás tranzakció következtében az általunk kifizetett összeget az eladó vissza is utalhatja. Ilyenkor ne fizessünk olyan kártyával, vagy számláról, amelyik hamarosan megszűnik. Különösen igaz ez a virtuális kártyák esetében.
- Ha bármely weboldal emelt díjas SMS-ben kéri a fizetést, legyünk nagyon körültekintőek! Ez nagyon sok esetben csalás, az eredetihez hasonlító oldalak csak a pénzünk akarják kicsalni. Kerüljük az ilyen lehetőséget!
Garancia
Akár belföldi, akár külföldi kereskedőtől vásárolunk, a garanciával kapcsolatban fontos körülnézni. Azok a belföldi kereskedők, akik a legolcsóbb áron hirdetik a termékeket, jellemző módon csak közvetítőként működnek, és az árut külföldről rendelik, de előfordulhat ez akár szélesebb körben ismert online boltokkal is. Bár a garancia a legtöbb esetben kötelező, azt érvényesíteni nem mindig egyszerű, mivel a hibás, vagy nem kívánt terméket a legtöbb esetben nem tudjuk visszavinni egy boltba. Így jobb esetben marad a költséges postai visszaküldés, amely rosszabb esetben a futárcég depoján keresztül történhet meg. Ez akár szintén több tíz - akár száz - kilométeres plusz utat is jelenthet. Külföldről rendelt áru esetében ez még drágább, és a kommunikáció az adott kereskedő nyelvén is nehézséget okozhat. Bizonyos esetekben a garancia gyakorlatilag érvényesíthetetlen, különösen a Távol-Keletről rendelt cikkek esetében.
Sokat jelenthet a pénzvisszafizetési garancia abban az esetben, ha a termékkel nem vagyunk elégedett bármely oknál fogva, vagy nem érkezett meg az áru. Egyes webáruházak támogatják ezt, ami a vásárló érdekeit szolgálja.
Ne felejtsük el, hogy interneten és telefonon történő rendelés esetén rendelkezünk elállási joggal. Ez azt jelenti, hogy a hazai kereskedőtől rendelt terméket minden különösebb indoklás nélkül 14 napon belül visszaküldhetjük, és ezután a teljes vételárat visszakapjuk.
Szállítás
Bár a vásárlás viszonylag egyszerű a webshopokon, a szállítási feltételeket érdemes alaposan megnézni, főleg, ha időben szeretnénk megkapni a rendelt árucikket. Minden esetben ellenőrizzük, hogy a kiválasztott termékből van készleten azonnal szállítható. Ellenkező esetben akár több napot, hetet is várhatunk a beszerzésre, szállításra, sőt az is előfordulhat, hogy készlethiány miatt rendelésünk pár hét múlva törlik.
Változó a kiszállítás ideje is. Míg az EU-n belül gyorsabb a kiszállítás, addig más kontinensekről, különösen a Távol-Keletről rendelt árucikkek esetében akár több hét, vagy hónap is lehet, mire eljut hozzánk a csomag, ezért mindig jól nézzük meg a feltételeket, és hogy milyen szállítási módot választunk.
Arra is gondoljunk, hogy a csomagot hogyan tudjuk átvenni! Amennyiben nem tartózkodunk rendszeresen a megadott címen, nézzünk utána, milyen opciók vannak, illetve a kiszállításban érintett cégnek (MPL, DPD, Foxpost, UPS, vagy egyéb futárszolgálat) milyen logisztikai háttere van. Bosszantó tud lenni, ha nap végén egy több tíz kilométerre lévő raktárba kell eljutni, mert a futár nem talált meg. Csak olyan szállítási módot válasszunk, amelyen keresztül biztosan át tudjuk venni a csomagot. Erre alternatív lehetőség pl a csomagpontra történő kézbesítés, vagy olyan elérhetőség megadása, ahol biztosan át tudják venni a küldeményt. A kézbesítési feltételeknek azonban mindig nézzünk utána! Sokan nem tudják pl hogy a Posta nem minden típusú küldeményt kézbesít házhoz (ezek elsősorban levélként feladott kisebb “csomagok”), illetve munkahelyre történő rendelés esetén nézzünk utána ki jogosult a küldemény átvételére. Talán sokaknak fura, de a postás nem fog személyesen megkeresni pl. a MOL székházban, vagy egy diákszállón, mivel ilyen esetekre más szabályok vonatkoznak, mint a lakcímre történő kézbesítés esetén. Ezért ilyenkor különösen fontos, hogy a szállítási címet pontosan, akár a cég megjelölésével adjuk meg!